Senin, 01 Maret 2010

Bersahabat dengan Hati





Bismillah...
Dalam minggu ini sepertinya saya kehilangan kata-kata untuk saya rangkai.Mungkin karna mendungnya cuaca hati saya dan tidak bersahabatnya jiwa dan hati saya membuat saya merasa sangat kesulitan mengayunkan pena saya.

Hati hanya berbentuk sepotong daging yang terisi segumpal darah namun mempunyai peran yang paling utama dalam jiwa setiap insan.Jika hati sakit makan sakitlah anggota tubuh yang lain.Jika ada virus yang singgah di hati saya maka virus itu akan menyebar ke organ tubuh saya yang lain.Virus hati akan menyebar ke otak saya dan akan membuat saya bersu’uzon terus menerus.Virus hati yang menyebar ke bibir saya maka akan timbul lah ghibah,dusta,dan kata-kata yg tidak bermanfaat.Virus hati yg menyebar ke mata saya dan akan membuat sungai kecil di pelupuk mata saya akan terus mengalir karna hati saya sentiasa mendendangkan lagu sedih.kemudian akan datang lah resah,gelisah,kesedihan,amarah ke dalam jiwa saya.

Hati apabila ia terlalu banyak noda ia tidak mampu membisikan kebenaran sama halnya dengan sebuah cermin apabila ia terlalu banyak noda maka setiap wajah yang bercermin padanya tidak akan kelihatan karna terselubung oleh noda nah seperti itu pula dengan hati.Namun apabila hati itu bersih maka cahaya ILLAHI akan terpancar di dalamnya.Jika hati telah bersih ia akan menjadi sahabat sejati yang sentiasa membisikan kan kebenaran setiap bisikan hati akan di olah di otak kemudian penalah yg menyampai kan bisikan hati dalam rangkaian kata.Apabila hati telah menyatu bersama jiwa kedamaian dan ketengan akan hadir.Bisikan hati yg bersih lah motivasi bagi jiwa yang rapuh,oaese bagi jiwa yang kering.Bersahabatlah dengan hati melantunkan dzikir maka kegelisahan,kesedihan,amarah akan pupus dan hati akan sentiasa damai,hati yang peuh dengan gejolak amarah akan kembali hening

Wahai sang penggam hati gemgamlah hati..jadikanlah hati kami hati yang bening,hati yang jernih agar ia menjadi sahabat sejati menemani langkah perjalan kami di bumi milikMU ini.jadikan ia cerminan kehidupan bagi kami.genggam ia dengan cintaMu hingga tiada satu noda pun yang mampu menjamahnya.

"inilah hati taman ilahi tempat mengadu setiap diri.ALLAH kan murka pada hambaNya.memadukan kasih bermaksiat padaNya.duhai hati taman ilahi tempat hamba mengadu sepi.malang hati pastikan mati bila tak pernah d'kunjungi"(denting hati)

Tidak ada komentar: